












PAMATNOTEIKUMI
"KAS JÂZINA AIRÇTÂJIEM UN TRENERIEM PIRMS DOÐANÂS UZ STARTU"
1. Treneru, komandas pârstâvju un sportistu pienâkumi un atbildîba pirms sacensîbâm.
1.1 Komandas pârstâvim vai trenerim, iesniedzot pieteikumu sacensîbâm, jâaizpilda visas LAF pieteikuma veidlapas ailes un komandas locekïu vârdi tiek norâdîti, sâkot no laivas priekðgalâ sçdoðâ un beidzot ar pakaïgalâ sçdoðo, pçc kura norâda stûrmaòa vârdu. Komandas pârstâvis vai treneris, kurð iesniedzis pieteikumu, nes pilnu atbildîbu par pieteikumâ norâdîto datu pareizîbu, tai skaitâ licences vai ârsta izziòas esamîbu par dalîbnieka veselîbas stâvokli.
1.2 Komandas airçtâjiem kopâ ar treneri rûpîgi jâpârbauda laivas, laivas aprîkojuma un airu tehniskais stâvoklis, îpaðu uzmanîbu pievçrðot tam, vai
1.2.1 Laivas priekðgalâ ir piestiprinâts baltais droðîbas bumbulis (min. ¨ 4 cm),
1.2.2 Kâju un papçþu stiprinâjums (pekas) pie laivas korpusa nodroðina papçþa brîvkustîbu un vieglu kâju atbrîvoðanu nepiecieðamîbas gadîjumâ, (papçþa stiprinâjuma saites garums 4–7 cm),
1.2.3 Laivai ir aizvçrtas visas laivas iekðçjâs ventilâcijas lûkas un atveres,
1.2.4 Laivas izliktòi ir stingri piestiprinâti un vai nav manâmas deformâciju vai ieplîsuma vietas, bojâtas skrûvju un uzgrieþòu vîtnes u.c.,
1.2.5 Uz laivas korpusa ir sacensîbu numura turçtâjs,
1.2.6 Komandai ir vienâds un izteikts airu dizaina krâsojums.
2. Komandas airçtâjiem kopâ ar treneri rûpîgi jâpârbauda, vai
2.1. Komandai ir pilnîgi vienâds sacensîbu apìçrbs, izòemot brilles. Ja tiek lietotas cepures, tâm ir jâbût vienâdâm visiem komandas dalîbniekiem. Izòçmums ir nepiemçroti laika apstâkïi, kad, dodoties uz startu, ir atïauts lietot daþâdu, laika apstâkïiem atbilstoðu apìçrbu, bet sacensîbu brauciena laikâ komandas tçrpiem ir jâbût vienâdiem.
2.2. Laivu izieðana uz ûdens un atgrieðanâs pçc sacensîbâm notiek no sacensîbu organizatoru norâdîtâm vietâm.
2.3. Tiesneðu Kontroles komisijas pârstâvis pirms komandas doðanâs uz startu pârbauda, vai komandas apìçrbs, komandas sastâvs, laivas un airu tehniskais stâvoklis atbilst 1.2. lîdz 1.2.6 un 2.1. punktu nosacîjumiem. Ja konstatçtas neatbilstîbas, tad Kontroles komisijas tiesnesis var liegt komandai iziet uz ûdens. Komandai maksimâli âtri aizrâdîtâs nepilnîbas jânovçrð, lai laikâ paspçtu ierasties uz startu.
2.4. Komandai uz startu jâdodas, ievçrojot noteiktos sacensîbu satiksmes noteikumus uz ûdens, kas ir izziòoti katrâm sacensîbâm. Par pârkâpumiem, dodoties uz startu, var tikt pieðíirts brîdinâjums – dzeltenâ kartîte.
2.5. Treneri distancç uz ûdens atrasties nedrîkst, izòemot gadîjumus, kad sacensîbu organizâcijas komisija, saskaòojot ar galveno tiesnesi, ir norîkojusi tos palîdzçt sacensîbu organizâcijâ (arbitru motorlaivu vadîðanai, glâbçju funkciju izpildei). Pildot ðîs funkcijas, treneriem kategoriski aizliegts dot padomus sacensîbu dalîbniekiem un iejaukties tiesneðu darbâ.
2.6. Treneri nedrîkst dot tieðâ vai netieðâ veidâ atseviðíiem airçtâjiem vai komandai nekâda veida norâdes, padomus vai instrukcijas izmantojot elektroniskos saziòas lîdzekïus.
Sacensîbu dalîbnieku un tiesneðu atbildîba sacensîbu laikâ
3. STARTERIS
3.1. Komandai uz startu jâierodas savlaicîgi, taèu iebraukt distancç un ieòemt izlozçto celiòu drîkst tikai pçc startera uzaicinâjuma.
3.2. Komandai jâierodas starta pozîcijâ ne vçlâk kâ 2 minûtes pirms starta, par ko skaïi un saprotami ziòo starteris.
3.3. Ja komanda ierodas novçloti, komandai var tikt pieðíirts brîdinâjums – dzeltenâ kartîte. Ja komanda ierodas uz starta pçc starta laika, starteris to var diskvalificçt. Ja komanda ir veikusi pâragru startu (falðstarts – starts ir veikts pirms startera rîkojuma), komandai tiek pieðíirts brîdinâjums – dzeltenâ kartîte. kas tiek novietota uz starta pontona pretîm komandas starta vietai – celiòam. Ja starts tiek dots bez starta pontoniem, tad brîdinâjumu – dzelteno karti vainîgajai komandai starteris paziòo mutiski (tâ eksistç virtuâli).
3.4. Divu dzelteno kartîðu/divu brîdinâjumu ieguvuðajai komandai ir jâatstâj starta zona, netraucçjot pârçjâm komandâm gatavoties startam.
4. ARBITRS
4.1. Arbitrs sacensîbu laikâ rûpçjas par brauciena dalîbnieku droðîbu un maksimâli vienâdu apstâkïu nodroðinâðanu visiem dalîbniekiem.
4.2. Ja komanda sacensîbu brauciena laikâ nepakïaujas arbitra rîkojumiem par virziena maiòu, arbitrs var izteikt brîdinâjumu vai atseviðíos îpaði bîstamos gadîjumos pat diskvalificçt komandu, ja tâ atkârtoti brauciena laikâ traucç blakus komandai (-âm). (Arbitrs braucienu koriìç, nosaucot komandu, kas ir izraisîjusi bîstamu situâciju, un ar balto karogu norâdot vçlamo komandas virziena korekcijas virzienu).
4.3. Ja distancç brauciena laikâ ir raduðies neparedzçti apstâkïi, kas apdraud dalîbniekus vai citus cilvçkus, brauciens var tikt apturçts, izmantojot sarkano karogu. Ðâdâ gadîjumâ sacensîbu tiesneðu þûrija lemj par atkârtotu braucienu.
5. DISKVALIFIKÂCIJA
Vispârîgais princips: komanda var tikt diskvalificçta no konkrçtâ brauciena (pçc startera vai arbitra lçmuma), ja tâ tajâ saòçmusi divus brîdinâjumus – dzeltenâs kartîtes vai rupji pârkâpusi sacensîbu çtikas principus.
5.1. Komanda var saòemt diskvalifikâciju visiem braucieniem par nepareizu datu sniegðanu pieteikuma formâ, ja nav dots sportista pareizs vârds vai uzvârds vai dzimðanas dati, vai piederîba klubam vai valstij, vai ja tâ rupji pârkâpusi sacensîbu çtikas principus. Ðajos gadîjumos par diskvalifikâciju lemj sacensîbu þûrija (galvenais tiesnesis un divi citi viòa nozîmçti ðo sacensîbu tiesneði).
6. Komandas, trenera, komandas pârstâvja rîcîba neparedzçtos, pretenziju vai protestu gadîjumos
6.1. Ja noticis laivas bojâjums, dodoties uz startu, komanda par laivas bojâjumiem ziòo tuvâk esoðajam tiesnesim, arbitram vai kâdam citam oficiâlam sacensîbu organizâcijas komisijas pârstâvim. Tiesnesis vai arbitrs (vai oficiâla persona) par to ziòo sacensîbu galvenajam tiesnesim, kurð izvçrtç situâciju un pieòem lçmumu, par ko tiek ziòots komandai, komandas pârstâvim un citâm iesaistîtajâm personâm. Ja tiek veiktas izmaiòas braucienu provizoriskajos starta laikos, tas tiek izziòots visâm attiecîgajâm komandâm, kâ arî tiek izlikts paziòojums pie ziòojuma dçïa.
6.2. Ja raduðies tâdi apstâkïi, kad laivas tehniskajâ gatavîbâ radusies problçma startâ, komandas vadairçtâjs startâ paceï roku, pirms starteris ir sâcis komandu `izsaukðanu atbilstoði starta procedûras noteikumiem, bet ja starts tiek dots bez starta plosta, tad pirms starteris ir devis komandu „âtrais starts”. Starteris skaidro raduðos situâciju un ziòo sacensîbu galvenajam tiesnesim. Galvenais tiesnesis izvçrtç situâciju un pieòem lçmumu, par ko tiek ziòots komandai, komandas pârstâvim un citâm iesaistîtajâm personâm. Ja tiek veiktas izmaiòas braucienu provizoriskajos starta laikos, tas tiek izziòots visâm attiecîgajâm komandâm, kâ arî tiek izlikts paziòojums pie ziòojuma dçïa.
6.3. Finiðâ komandai ir tiesîbas izteikt pretenziju, ja komanda nav apmierinâta ar brauciena norisi un uzskata, ka kâdi citi, no viòiem neatkarîgi iemesli, ir traucçjuði un radîjuði nevienlîdzîgus apstâkïus dotajâ braucienâ startçjuðajâm komandâm un izklâstît arbitram savas pretenzijas, pirms viòð ir apstiprinâjis brauciena rezultâtus. Ðajâ gadîjumâ arbitrs nepaceï nekâdu karogu, bet vispirms runâ ar komandu, kas cçlusi sûdzîbu, lai noskaidrotu tâs bûtîbu. Tad viòð var:
6.3.1. Noraidît komandas sûdzîbu un pacelt balto karogu, paziòojot, ka brauciens uzskatâms par notikuðu,
6.3.2. Pieòemt komandas sûdzîbu un pacelt sarkano karogu, paziòojot, ka brauciens uzskatâms par nenotikuðu. Ðajâ gadîjumâ viòð dodas pie finiða tiesneðiem, lai informçtu par savu lçmumu un tâ iemesliem,
6.3.3. Izmeklçt sûdzîbu, lai saòemtu papildu informâciju. Arî ðajâ gadîjumâ tiek pacelts sarkanais karogs un arbitrs konsultçjas ar sacensîbu galveno tiesnesi, finiða tiesneðiem un citâm oficiâlâm amatpersonâm. Finiða tiesneði neizziòo oficiâlos brauciena rezultâtus, kamçr nav zinâms arbitra lçmums.
7. Rakstisks protests vai apelâcijas sûdzîba
7.1. Ja komanda nav apmierinâta ar arbitra skaidrojumu/lçmumu, ar izsludinâtajiem rezultâtiem vai citiem tiesneðu lçmumiem, var iesniegt rakstisku protestu sacensîbu galvenajam tiesnesim. Protests iesniedzams rakstiskâ veidâ, vienlaicîgi iemaksâjot EUR 15,00 (piecpadsmit eiro 00 centi) ne vçlâk kâ vienu stundu pçc arbitra skaidrojuma/lçmuma vai izsludinâtajiem rezultâtiem, vai citiem tiesneðu lçmumiem. Tiesneðu þûrija pieòem lçmumu iesniegtâ protesta sakarâ pirms apbalvoðanas ceremonijas.
7.2. Ja Tiesneðu þûrija izlemj, ka komandas protests nav pamatots, tad ne vçlâk kâ trîs dienu laikâ pçc protesta noraidîðanas, komandas treneris/pârstâvis var iesniegt apelâcijas sûdzîbu LAF Valdei. LAF Valde valdes kopsapulcç izskata protesta apelâcijas sûdzîbu un sniedz rakstisku skaidrojumu un pieòemto lçmumu. LAF Valdes lçmums ir galîgs un nepârsûdzams.
Cienîjamie un godâjamie Latvijas airçðanas treneri!
Lûdzu, palîdziet saviem audzçkòiem ievçrot ðîs LAF izvirzîtâs prasîbas, kas balstîtas uz airçðanas augstâkâs organizâcijas FISA sacensîbu noteikumiem.
Lûdzu, mâciet saviem audzçkòiem ievçrot godîgas spçles noteikumus, kas saistîti ar cieòas izrâdîðanu pret sacenîbu organizatoriem, sacensîbu tiesneðiem, treneriem un konkurçjoðâm komandâm ierodoties uz startu, sacensîbu laikâ distancç un pçc finiða.
LAF Tiesneðu komisija