PAMATNOTEIKUMI
"KAS JĀZINA AIRĒTĀJIEM UN TRENERIEM PIRMS DOŠANĀS UZ STARTU"
1. Treneru, komandas pārstāvju un sportistu pienākumi un atbildība pirms sacensībām.
1.1 Komandas pārstāvim vai trenerim, iesniedzot pieteikumu sacensībām, jāaizpilda visas LAF pieteikuma veidlapas ailes un komandas locekļu vārdi tiek norādīti, sākot no laivas priekšgalā sēdošā un beidzot ar pakaļgalā sēdošo, pēc kura norāda stūrmaņa vārdu. Komandas pārstāvis vai treneris, kurš iesniedzis pieteikumu, nes pilnu atbildību par pieteikumā norādīto datu pareizību, tai skaitā licences vai ārsta izziņas esamību par dalībnieka veselības stāvokli.
1.2 Komandas airētājiem kopā ar treneri rūpīgi jāpārbauda laivas, laivas aprīkojuma un airu tehniskais stāvoklis, īpašu uzmanību pievēršot tam, vai
1.2.1 Laivas priekšgalā ir piestiprināts baltais drošības bumbulis (min. Ø 4 cm),
1.2.2 Kāju un papēžu stiprinājums (pekas) pie laivas korpusa nodrošina papēža brīvkustību un vieglu kāju atbrīvošanu nepieciešamības gadījumā, (papēža stiprinājuma saites garums 47 cm),
1.2.3 Laivai ir aizvērtas visas laivas iekšējās ventilācijas lūkas un atveres,
1.2.4 Laivas izliktņi ir stingri piestiprināti un vai nav manāmas deformāciju vai ieplīsuma vietas, bojātas skrūvju un uzgriežņu vītnes u.c.,
1.2.5 Uz laivas korpusa ir sacensību numura turētājs,
1.2.6 Komandai ir vienāds un izteikts airu dizaina krāsojums.
2. Komandas airētājiem kopā ar treneri rūpīgi jāpārbauda, vai
2.1. Komandai ir pilnīgi vienāds sacensību apģērbs, izņemot brilles. Ja tiek lietotas cepures, tām ir jābūt vienādām visiem komandas dalībniekiem. Izņēmums ir nepiemēroti laika apstākļi, kad, dodoties uz startu, ir atļauts lietot dažādu, laika apstākļiem atbilstošu apģērbu, bet sacensību brauciena laikā komandas tērpiem ir jābūt vienādiem.
2.2. Laivu iziešana uz ūdens un atgriešanās pēc sacensībām notiek no sacensību organizatoru norādītām vietām.
2.3. Tiesnešu Kontroles komisijas pārstāvis pirms komandas došanās uz startu pārbauda, vai komandas apģērbs, komandas sastāvs, laivas un airu tehniskais stāvoklis atbilst 1.2. līdz 1.2.6 un 2.1. punktu nosacījumiem. Ja konstatētas neatbilstības, tad Kontroles komisijas tiesnesis var liegt komandai iziet uz ūdens. Komandai maksimāli ātri aizrādītās nepilnības jānovērš, lai laikā paspētu ierasties uz startu.
2.4. Komandai uz startu jādodas, ievērojot noteiktos sacensību satiksmes noteikumus uz ūdens, kas ir izziņoti katrām sacensībām. Par pārkāpumiem, dodoties uz startu, var tikt piešķirts brīdinājums dzeltenā kartīte.
2.5. Treneri distancē uz ūdens atrasties nedrīkst, izņemot gadījumus, kad sacensību organizācijas komisija, saskaņojot ar galveno tiesnesi, ir norīkojusi tos palīdzēt sacensību organizācijā (arbitru motorlaivu vadīšanai, glābēju funkciju izpildei). Pildot šīs funkcijas, treneriem kategoriski aizliegts dot padomus sacensību dalībniekiem un iejaukties tiesnešu darbā.
2.6. Treneri nedrīkst dot tiešā vai netiešā veidā atsevišķiem airētājiem vai komandai nekāda veida norādes, padomus vai instrukcijas izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus.
Sacensību dalībnieku un tiesnešu atbildība sacensību laikā
3. STARTERIS
3.1. Komandai uz startu jāierodas savlaicīgi, taču iebraukt distancē un ieņemt izlozēto celiņu drīkst tikai pēc startera uzaicinājuma.
3.2. Komandai jāierodas starta pozīcijā ne vēlāk kā 2 minūtes pirms starta, par ko skaļi un saprotami ziņo starteris.
3.3. Ja komanda ierodas novēloti, komandai var tikt piešķirts brīdinājums dzeltenā kartīte. Ja komanda ierodas uz starta pēc starta laika, starteris to var diskvalificēt. Ja komanda ir veikusi pāragru startu (falšstarts starts ir veikts pirms startera rīkojuma), komandai tiek piešķirts brīdinājums dzeltenā kartīte. kas tiek novietota uz starta pontona pretīm komandas starta vietai celiņam. Ja starts tiek dots bez starta pontoniem, tad brīdinājumu dzelteno karti vainīgajai komandai starteris paziņo mutiski (tā eksistē virtuāli).
3.4. Divu dzelteno kartīšu/divu brīdinājumu ieguvušajai komandai ir jāatstāj starta zona, netraucējot pārējām komandām gatavoties startam.
4. ARBITRS
4.1. Arbitrs sacensību laikā rūpējas par brauciena dalībnieku drošību un maksimāli vienādu apstākļu nodrošināšanu visiem dalībniekiem.
4.2. Ja komanda sacensību brauciena laikā nepakļaujas arbitra rīkojumiem par virziena maiņu, arbitrs var izteikt brīdinājumu vai atsevišķos īpaši bīstamos gadījumos pat diskvalificēt komandu, ja tā atkārtoti brauciena laikā traucē blakus komandai (-ām). (Arbitrs braucienu koriģē, nosaucot komandu, kas ir izraisījusi bīstamu situāciju, un ar balto karogu norādot vēlamo komandas virziena korekcijas virzienu).
4.3. Ja distancē brauciena laikā ir radušies neparedzēti apstākļi, kas apdraud dalībniekus vai citus cilvēkus, brauciens var tikt apturēts, izmantojot sarkano karogu. Šādā gadījumā sacensību tiesnešu žūrija lemj par atkārtotu braucienu.
5. DISKVALIFIKĀCIJA
Vispārīgais princips: komanda var tikt diskvalificēta no konkrētā brauciena (pēc startera vai arbitra lēmuma), ja tā tajā saņēmusi divus brīdinājumus dzeltenās kartītes vai rupji pārkāpusi sacensību ētikas principus.
5.1. Komanda var saņemt diskvalifikāciju visiem braucieniem par nepareizu datu sniegšanu pieteikuma formā, ja nav dots sportista pareizs vārds vai uzvārds vai dzimšanas dati, vai piederība klubam vai valstij, vai ja tā rupji pārkāpusi sacensību ētikas principus. Šajos gadījumos par diskvalifikāciju lemj sacensību žūrija (galvenais tiesnesis un divi citi viņa nozīmēti šo sacensību tiesneši).
6. Komandas, trenera, komandas pārstāvja rīcība neparedzētos, pretenziju vai protestu gadījumos
6.1. Ja noticis laivas bojājums, dodoties uz startu, komanda par laivas bojājumiem ziņo tuvāk esošajam tiesnesim, arbitram vai kādam citam oficiālam sacensību organizācijas komisijas pārstāvim. Tiesnesis vai arbitrs (vai oficiāla persona) par to ziņo sacensību galvenajam tiesnesim, kurš izvērtē situāciju un pieņem lēmumu, par ko tiek ziņots komandai, komandas pārstāvim un citām iesaistītajām personām. Ja tiek veiktas izmaiņas braucienu provizoriskajos starta laikos, tas tiek izziņots visām attiecīgajām komandām, kā arī tiek izlikts paziņojums pie ziņojuma dēļa.
6.2. Ja radušies tādi apstākļi, kad laivas tehniskajā gatavībā radusies problēma startā, komandas vadairētājs startā paceļ roku, pirms starteris ir sācis komandu `izsaukšanu atbilstoši starta procedūras noteikumiem, bet ja starts tiek dots bez starta plosta, tad pirms starteris ir devis komandu ātrais starts. Starteris skaidro radušos situāciju un ziņo sacensību galvenajam tiesnesim. Galvenais tiesnesis izvērtē situāciju un pieņem lēmumu, par ko tiek ziņots komandai, komandas pārstāvim un citām iesaistītajām personām. Ja tiek veiktas izmaiņas braucienu provizoriskajos starta laikos, tas tiek izziņots visām attiecīgajām komandām, kā arī tiek izlikts paziņojums pie ziņojuma dēļa.
6.3. Finišā komandai ir tiesības izteikt pretenziju, ja komanda nav apmierināta ar brauciena norisi un uzskata, ka kādi citi, no viņiem neatkarīgi iemesli, ir traucējuši un radījuši nevienlīdzīgus apstākļus dotajā braucienā startējušajām komandām un izklāstīt arbitram savas pretenzijas, pirms viņš ir apstiprinājis brauciena rezultātus. Šajā gadījumā arbitrs nepaceļ nekādu karogu, bet vispirms runā ar komandu, kas cēlusi sūdzību, lai noskaidrotu tās būtību. Tad viņš var:
6.3.1. Noraidīt komandas sūdzību un pacelt balto karogu, paziņojot, ka brauciens uzskatāms par notikušu,
6.3.2. Pieņemt komandas sūdzību un pacelt sarkano karogu, paziņojot, ka brauciens uzskatāms par nenotikušu. Šajā gadījumā viņš dodas pie finiša tiesnešiem, lai informētu par savu lēmumu un tā iemesliem,
6.3.3. Izmeklēt sūdzību, lai saņemtu papildu informāciju. Arī šajā gadījumā tiek pacelts sarkanais karogs un arbitrs konsultējas ar sacensību galveno tiesnesi, finiša tiesnešiem un citām oficiālām amatpersonām. Finiša tiesneši neizziņo oficiālos brauciena rezultātus, kamēr nav zināms arbitra lēmums.
7. Rakstisks protests vai apelācijas sūdzība
7.1. Ja komanda nav apmierināta ar arbitra skaidrojumu/lēmumu, ar izsludinātajiem rezultātiem vai citiem tiesnešu lēmumiem, var iesniegt rakstisku protestu sacensību galvenajam tiesnesim. Protests iesniedzams rakstiskā veidā, vienlaicīgi iemaksājot EUR 15,00 (piecpadsmit eiro 00 centi) ne vēlāk kā vienu stundu pēc arbitra skaidrojuma/lēmuma vai izsludinātajiem rezultātiem, vai citiem tiesnešu lēmumiem. Tiesnešu žūrija pieņem lēmumu iesniegtā protesta sakarā pirms apbalvošanas ceremonijas.
7.2. Ja Tiesnešu žūrija izlemj, ka komandas protests nav pamatots, tad ne vēlāk kā trīs dienu laikā pēc protesta noraidīšanas, komandas treneris/pārstāvis var iesniegt apelācijas sūdzību LAF Valdei. LAF Valde valdes kopsapulcē izskata protesta apelācijas sūdzību un sniedz rakstisku skaidrojumu un pieņemto lēmumu. LAF Valdes lēmums ir galīgs un nepārsūdzams.
Cienījamie un godājamie Latvijas airēšanas treneri!
Lūdzu, palīdziet saviem audzēkņiem ievērot šīs LAF izvirzītās prasības, kas balstītas uz airēšanas augstākās organizācijas FISA sacensību noteikumiem.
Lūdzu, māciet saviem audzēkņiem ievērot godīgas spēles noteikumus, kas saistīti ar cieņas izrādīšanu pret sacenību organizatoriem, sacensību tiesnešiem, treneriem un konkurējošām komandām ierodoties uz startu, sacensību laikā distancē un pēc finiša.
LAF Tiesnešu komisija